Thursday, September 27, 2007

"Naši naučnici nisu ustanovili ima li piramida"

Intervju: Ambasador Arapske Republike Egipat u BiH Ahmed El Sayed Khattab

DANI: Vaša ekselencijo, tragom brojnih indicija koje su se o sumnjivim radnjama organizacije Arheološki park: Bosanska Piramida Sunca pojavile u medijima, moram Vas upitati koja je uloga egipatske ambasade u cijeloj priči o "piramidama"?

KHATTAB: Misija egipatske ambasade u Bosni i Hercegovini, osim jačanja veza naših dviju država, jeste pomoć bosanskom narodu u ostvarivanju boljeg života, i to saradnjom na svim poljima, poljoprivrednom, industrijskom, u biznisu i, naravno, kulturi. Mi nismo naučnici i kada nam se ova fondacija obratila za pomoć, mi smo joj izašli u susret. Mi ne znamo radi li se tu o dobroj ili lošoj fondaciji. Pomogli smo joj, kao što pomažemo i drugim svjetovnim i vjerskim organizacijama u BiH. S obzirom da je Egipat - logično - vodeća država svijeta u proučavanju piramida, ova fondacija obratila se mome prethodniku ambasadoru Nasratu, s molbom da organizuje dolazak egipatskih stručnjaka u BiH, kako bi oni ustanovili o čemu se radi - jesu li to piramide ili nisu. Ministarstvo kulture Egipta je smatralo da, ako se zaista radi o piramidama, onda je to baština ne samo BiH i Evrope već i cijelog svijeta i odlučilo da delegira eksperte različitih naučnih disciplina: egiptologe, arheologe i geologa Ali Baraqata. Međutim, naši naučnici nikada nisu ustanovili ima li piramida ili nema. Isticali smo da mi u Egiptu imamo veliko iskustvo u proučavanju piramida i da stoga možemo pomoći našoj braći u Bosni. Išli smo logikom da će - ako se zaista potvrdi da je riječ o piramidama - to pomoći razvoju domaće ekonomije. Vidite, u Egipat godišnje dolazi osam miliona turista; polovina od tog broja samo da vidi piramide. Možete si predočiti koliko bi dobra jedno takvo otkriće donijelo narodu BiH. Naši ljudi su dobili podatke da je oblik brda Visočica piramidalan i da su njegove strane orijentisane prema stranama svijeta. Ipak, oni su prošle godine zaključili da je preuranjeno o bilo čemu sa sigurnošću govoriti.

DANI: Vjerovatno će Vas iznenaditi da ti podaci o orijentisanosti nisu tačni: radi se zapravo o vještoj medijskoj manipulaciji. Također, sedmorica geologa Rudarsko-geološko-građevinskog fakulteta u Tuzli potpisuju izvještaj prema kojem je Visočica neupitno prirodna tvorevina.

KHATTAB: To treba provjeriti s Fondacijom. Meni su ti podaci o orijentisanosti prema stranama svijeta bili saopćeni i ja sam ih prenio egipatskim ekspertima i na osnovu njih su oni došli da provjere o čemu se radi. Ja osobno - i to kažem pred svim građanima BiH - nikada nisam dao izjavu da u Visokom postoji ili ne postoji piramida. Nisam naučnik. Ja sam diplomata koji nastoji pomoći ovoj zemlji. Ono što sam vidio u Visokom, po mom mišljenju, nije stvorila priroda: šest nivoa kamenja daju utisak da su ih postavili ljudi. Međutim, nikada u toku svojih posjeta nalazištima nisam izricao definitivne sudove. Tu jeste nešto, a da li je to stari grad, ili je to neka druga stara civilizacija, ili je to nekada bio put kojeg je prekrilo blato, to moraju reći naučnici. Kada posmatramo to brdo, zaista vidimo jedan piramidalni oblik. No, postoji velika razlika između piramidalnog oblika i pravih piramida i to je zvanični stav ambasade. I četvero naših naučnika koji su bili ovdje rekli su "podsjeća na piramidu", "na putu smo da otkrijemo nešto", "još uvijek je rano za zaključivanje". Ako gospodin Osmanagić u medijima izjavljuje da se radi o piramidama, to je njegov problem, a ne egipatske ambasade.

DANI: Trenutno je u cijeloj priči oko "piramida" najaktuelnija nedavna posjeta tima egipatskih naučnika na čelu s dr. Nabilom Swelimom. Znate li Vi zašto on i njegove kolege nisu kontaktirali bosanskohercegovačke arheologe?

KHATTAB: Ko bi koga trebalo najprije da kontaktira? Mi smo kontaktirali bh. naučne institucije o ovom pitanju, ali, vjerujte, nismo dobili nikakav odgovor. Četvero egipatskih stručnjaka koje ste spominjali držali su otvorena, javna, besplatna predavanja na Fakultetu političkih nauka i u Novom Sarajevu. Željeli smo otvoriti jednu objektivnu diskusiju o ovom pitanju, ali vaši naučnici se nisu pojavili.

DANI: Domaći naučnici argumentovano tvrde da Osmanagić nestručnim iskopavanjima ugrožava lokalitete iz neolita, bronzanog, željeznog doba i srednjeg vijeka. Mnogi artefakti i kosti su nestali bez traga. Jeste li to znali?

KHATTAB: Gledajte, mi nismo ništa mogli uništiti. Gospodin Osmanagić je imao dozvolu za istraživanja, a egipatski naučnici su došli da pogledaju samo prethodno iskopano. Dakle, mi nismo mogli učestvovati u tome o čemu govorite. Zbog čega bh. znanstvenici ne sazovu svoju pres-konferenciju na kojoj će opovrći Osmanagićeve tvrdnje?

DANI: Niko ne optužuje egipatsku ambasadu, već Fondaciju. Uostalom, najveći egiptolog današnjice Zahi Hawass nazvao je cijelu ideju "piramida" u Bosni halucinacijom. Zar saradnja s takvom organizacijom ne šteti ugledu ambasade?

KHATTAB: Osmanagić je od nas tražio naučno mišljenje i mi smo zbog toga doveli naše stručnjake da uzmu uzorke s mjesta gdje je već kopano. Ovim egipatskim naučnicima je još uvijek potreban historijski, arheološki i geološki kontekst ovih nalaza. Tu postoje poteškoće jer su postojeće studije o tome uglavnom pisane na bosanskom jeziku, a upravo su našim znanstvenicima podaci iz njih potrebni kako bi utvrdili ima li ili nema piramida u Bosni. U svakom slučaju, oni nisu ništa definitivno zaključili. Donijeti takav zaključak veoma je ozbiljna stvar, i to se ne može uraditi za jednu ili dvije sedmice. Osim toga, iz vašeg stava proizlazi da ste protiv Fondacije. To nije objektivno ni naučno. Kao novinar trebali biste biti neutralni i odluku prepustiti naučnicima.

DANI: Nisam ja u pitanju: Osmanagić je proglasio brda piramidama, da bi potom svaki nalaz ili stijenu bez ikakvog kriterija uklapao u svoju tvrdnju. On je taj koji se ne obazire na izvještaj američkih geologa Roberta Schocha i Collete Dowell, koji su, osim suglasja s bosanskim geolozima, utvrdili krivotvorenje tzv. proto-pisma. Bojim se, Vaša ekselencijo, da ste i Vi izmanipulisani s ciljem plasiranja netačnih informacija.

KHATTAB: Kao što sam rekao, mi pomažemo raznim asocijacijama u bosanskom društvu i mi se nećemo svrstavati na ovu ili onu stranu. To nije naša politika. Fondacija je zatražila mišljenje egiptologa, poput dr. Nabila Swelima, koji, ipak, ima tri doktorata iz egiptologije, biblioteku od 25.000 knjiga i već 45 godina je u nauci. Ipak, molim vas da mi dostavite dokumente o kojima govorite i mi ćemo ih sigurno dostaviti egipatskim naučnicima. Željeli smo pomoći ovoj bosanskoj fondaciji, ali nas dokumenta vrlo zanimaju i želimo ih, posebno izvještaj američkih geologa.

DANI: Da, ali uprkos Swelimovim i Vašim riječima, na web stranici Fondacije stoji tvrdnja da je "projekt verifikovan". Zašto egipatski naučnici nisu vidjeli izvještaj američkih geologa - on je na engleskom? Čak je i bosanski izvještaj urađen i u engleskoj varijanti, mogu Vam pokazati.

KHATTAB: Naravno. To je sada vaša dužnost. I nadam se da ćete je obaviti. Zbog svega što sam čuo, obećavam da će ovi dokumenti biti u rukama svih egipatskih naučnika, kao i svih onih Egipćana koji u vezi s piramidama dolaze u BiH, kako bi se upoznali sa stavovima bosanskih naučnika.


Pisu Dani , ovdje mozete procitati i misljenje prof. Blagoja Govedarice, a kod Stul mozete od jutros naci sve ovo na jednom mjestu.

3 comments:

R said...

Čudi me da ovaj lik nedehajac ne dolazi i ovdje.

Neregistrirani said...

Cudi i mene da me Safet i raja jos nisu pronasli. Nije da se zalim... :D

Anonymous said...

Ma izgleda bjeze kad vide ovaj naslov Foteljasi :D